logo

Uwaga na płatne SMSy! Bony do Tesco i Iphone za wypełnienie ankiety w przeglądarce

10gru 2014

Kategoria: Porady i analizy | Autor:

5

W ostatnim czasie otrzymujemy od Was sporo sygnałów dotyczących tajemniczych ankiet pojawiających się nagle na ekranie podczas przeglądania stron internetowych. Piszecie w obawie o własne dane osobowe, które podaliście skuszeni nagrodą: bonem o dużej wartości na zakupy w Tesco. Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie.

Reklama

Kilka miesięcy temu opublikowaliśmy na GdziePromocja artykuł o Fałszywych kartach podarunkowych do Rossmana. Od początku cieszy się bardzo dużą liczbą odwiedzin, co świadczy o tym, że interes z wyłudzaniem danych i mamieniem szansą na zdobycie atrakcyjnych bonów wciąż się kręci.

Tym razem postanowiliśmy zająć się sprawą równie intrygujących ankiet "przeznaczonych" dla użytkowników przeglądarek. Przeglądamy sobie sieć, tymczasem - ni stąd, ni zowąd, na ekranie wyskakuje nam coś takiego:

W mailach pojawiają się informacje o innych ankietach dla Firefox czy Chrome, w rzeczywistości jednak chodzi o to samo, a wyskakujący popup automatycznie rozpoznaje przeglądarkę z jakiej korzystamy. W ten sposób nabieramy przekonania, że ankietę przesyła nam obsługa Chrome/FF/Explorer - mylnie!

Ciekawość nas zżera - klikamy "start!" by wypełnić ankietę. Wygląda bardzo profesjonalnie: wyświetla aktualną datę, miasto... Odpowiadamy na cztery pytania.

Po kilkunastu sekundach (w tym przez kilka trwa "ładowanie" - przesyłanie informacji do bazy i sprawdzanie dostępnych nagród) dowiadujemy się, że nagrody to bony o wartości 3 tys. zł do Tesco, Netto i Almy. Niestety, pula dwóch ostatnich już się wyczerpała. Na szczęście pozostał jeszcze jeden zagubiony bon do Tesco, którego zwycięzcami możemy zostać!

Po wybraniu nagrody przenosimy się na stronę, na której... po raz kolejny musimy dokonać wyboru. Okazuje się, że bonów do Tesco jest 5, ale oprócz tego wygrać możemy także iPhone 6 oraz voucher do Rossmanna! Czas leci - decyduj się szybko! Data końcowa - jutrzejsza, dodatkowo złowrogie odliczanie od 45 do zera (później zauważymy, że po zerze, kiedy powinien nastąpić spodziewany wybuch, odliczanie rozpoczyna się na nowo).

Co ciekawe, po odświeżeniu strony nagrody się zmieniają - innym razem do zgarnięcia jest bon do Carrefoura i Pepco, Orlenu, Biedronki, Douglasa...

W zależności od tego, co wybierzemy, przekierowani zostajemy na inną stronę, która wymaga od nas kolejnych kroków. W tym podania numeru telefonu, danych osobowych itp.

Ostatecznie każdy wyląduje po drodze na stronie, pod którą baardzo drobnym druczkiem napisano:

Teraz wiemy już, że mamy do czynienia z bardzo podobnym do opisywanego przez nas wcześniej sposobu działania. Tym razem odpowiada za nie firma C-Traffic (www.cool4mobile.com). Podajemy numer po to, by firma mogła zasypywać nas płatnymi smsami. Aby mieć jakąkolwiek szansę wzięcia udziału w konkursie, musielibyśmy aktywować usługę SMS premium już pierwszego dnia jej wystartowania, czyli 1 lipca 2014. Dołączenie w późniejszym terminie automatycznie eliminuje nas z grona potencjalnych zwycięzców. Jednak nawet jeśli zarejestrowalibyśmy się 1. lipca i ciągnęli akcję do 10 lutego, nasza nagroda może nagle zmienić się w coś zupełnie innego...

Jak się z tego wyplątać?

Sprawdzamy regulamin zamieszczony tutaj. Dowiadujemy się, że:

 

1. Usługę można aktywować poprzez wysłanie na wskazany numer specjalny wiadomość SMS o treści zamówienia podanej w opisie serwisu lub wpisując kod aktywacyjny PIN, który jest przesyłany po rozwiązaniu zadania.

Organizator zastrzega więc, że usługa zostaje aktywowana dopiero wtedy, kiedy my sami podejmiemy dodatkową akcję (poza wpisaniem numeru telefonu). W niektórych przypadkach jest to wysłanie SMSa pod podany numer, w innych wpisanie w odpowiednie okno numeru PIN, który otrzymamy na podany numer. Wynika więc z tego, że samo podanie numeru telefonu nie powinno aktywować usługi płatnych SMSów.

 

2. W celu dezaktywowania Serwisu, należy wysłać SMS o treści STOP DAC, na numer 60525/60526 ( koszt za SMS wynosi 0 PLN).

Jeśli już podaliśmy numer i wpisaliśmy PIN/odesłaliśmy SMSa, usługę dezaktywujemy wysyłając bezpłatny SMS o powyższej treści pod jeden z powyższych numerów.

Usunięcie danych osobowych z bazy Organizatora

Informacje o tym jakie dane gromadzi i w jaki sposób są one wykorzystywane przez Organizatora znajdują się tu - na podstronie Polityka Prywatności.  Radzimy dokładnie przestudiować ten dokument (jeśli cokolwiek wydaje się niejasne, dajcie znać w komentarzach, pomożemy!). Najważniejszy punkt mówi o tym, że firma wykorzystuje dane osobowe:

 

  • w celu obsługi klienta, do wykonania umowy, świadczenia usług, w celu odpowiedzi na pytania, przetwarzanie transakcji i wysyłanie ofert, ulepszeń i promocji naszych produktów i usług,
  • do reklamy i marketingu bezpośredniego lub podmiotów trzecich,
  • w celu skontaktować się z użytkownikiem na temat naszych usług i produktów, jeśli uznamy, że mógłby być nimi zainteresowany,
  • by skontaktować się z użytkownikiem w związku z korzystaniem z naszych stron internetowych i / lub usług i produktów lub w związku ze zmianami w naszej polityce prywatności, Ogólnych Warunkach i Zasadach i / lub innych warunkach, które dotyczą użytkownika,
  • w celu poprawy treści i nawigacji naszych stron internetowych lub innych celów wewnętrznych.

 

Organizator zastrzega sobie także prawo do wymiany danych osobowych z innymi partnerami biznesowymi, którzy chcą skontaktować się z użytkownikiem w sprawie ich produktów i usług i ewentualnie zaproponować użytkownikowi możliwość zakupu tych produktów i usług. Oznacza to oczywiście, że mogą rozprzedawać informacje o Tobie na prawo i lewo; jeśli dzwoni do Ciebie ktoś podejrzany, oferując sto tysięcy superofert i zastanawiasz się skąd ma Twój numer, zagadka się rozwiązała...

Dla bezpieczeństwa wysyłamy e-mail pod adres pl@Cool4mob.com, a w treści oświadczamy:

Zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997r. (Dz. U. 2014 r. poz. 1182 j.t.) o ochronie danych osobowych wycofuję zgodę na przetwarzanie oraz przekazywanie innym podmiotom prawnym i osobom fizycznym moich danych osobowych znajdujących się w Państwa bazach danych. Jednocześnie żądam wykreślenia swoich danych osobowych z Państwa zasobów. Proszę powiadomić mnie o sposobie załatwienia mojego żądania w formie wiadomości e-mail pod rygorem powiadomienia Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Na stronie Organizator informuje co prawda, że dane nie zostaną usunięte natychmiast (wymagany czas na ich przetworzenie). Oczekujmy jednak informacji mailowej potwierdzającej ich usunięcie.

Co istotne, w Polityce Prywatności firma pisze także o tym, że usunięcie danych nie dotyczy takich, które do tego momentu zostały zgromadzone i udostępnione podmiotom trzecim. W takiej sytuacji trzeba zgłosić się do owych "podmiotów trzecich" i je z kolei poprosić o usunięcie danych osobowych z ich własnej bazy.

 

Jak się chronić?

Praktyka pokazuje, że niestety nie jesteśmy w stanie wywalczyć zwrotu kosztów poniesionych do momentu dezaktywacji usługi... Dlatego niezwykle istotne jest czytanie regulaminów i drobnych druczków, o co gorąco apelujemy!

Przypominamy także co robić, aby nie dać się złapać w sieć SMS premium:

  • Sprawdź na oficjalnej stronie sklepu informację o konkursie. Jeśli jej tam nie ma, istnieje duże prawdopodobieństwo, że konkurs wiąże się z przekrętem.
  • Dopytaj obsługę klienta sklepu (telefonicznie, mailowo, na facebooku - tu najszybciej otrzymasz odpowiedź), czy wiedzą o reklamowanym konkursie. Po uzyskaniu informacji będziesz miał stuprocentową pewność co do uczciwości konkursu.
  • Czytaj regulaminy i drobny druczek. Czasem możesz słono zapłacić za pominięcie tego kroku.
  • Googluj często i gęsto. Ludzie dzielą się informacjami na temat organizatorów trefnych konkursów, a akcje z dziwnymi SMS-ami premium stają się przedmiotem dyskusji na forach internetowych.
  • Nigdy nie podawaj danych (w szczególności numeru telefonu) podmiotom, których nie znasz. Pamiętaj, że na Twojej naiwności firmy kręcą konkretny kapitał!

Zachęcamy do dalszego zgłaszania promocyjnych przekrętów. Każdy zostanie przez nas przeanalizowany i skonsultowany ze specjalistami!

Polub nas naFacebookui bądź na bieżąco z najlepszymi promocjami

facebook.com/GdziePromocja

close