logo

Psychopromocja: magia koloru

18maj 2016

Kategoria: Porady i analizy | Autor: Monika Maczkowska

0

Komunikaty reklamowe otaczają nas z każdej strony. Marketingowcy dwoją się i troją, by zwrócić uwagę potencjalnego nabywcy na kolejną atrakcyjną promocję. Myślisz, że znasz ich sztuczki? Sorawdź, czy aby na pewno nie dajesz się na nie nabrać.

Reklama

Kolorowa zmowa marketingowa

Wydaje nam się, że przejrzeliśmy zagrywki sprytnych marketingowców. W każdym okrzyku promocja wietrzymy podstęp, a na wyprzedażach widzimy gorsze jakościowo/bezużyteczne/zepsute/niechodliwe towary, które pozbawiony moralnych hamulców sprzedażowy potwór próbuje nam wepchnąć w imię zwrotu choć części poniesionych kosztów. Twórcy przekazów reklamowych nie są jednak zmartwieni faktem, że oliwa co jakiś czas wypływa na wierzch; mimo że jesteśmy coraz bardziej świadomi, wciąż nie dajemy sobie rady z naturalnymi konsumenckimi odruchami. Doskonałym tego przykładem jest wpływ kolorów na nasze zachowania, przedmiot nieustannego zainteresowania psychologów. Marketing pełnymi garściami czerpie z wyników ich badań, dlatego możesz być pewien, że w przypadku komunikatów reklamowych zastosowanie określonej kolorystyki nigdy nie jest losowe.

Rabaty i wyprzedaże podkreślone na czerwono

Znanym powszechnie faktem jest zwracająca uwagę właściwość koloru czerwonego, wykorzystywana do oznaczania najistotniejszych komunikatów. Czerwony jest kolorem niezwykle dynamicznym; niesie ze sobą potężny ładunek emocjonalny, energię, wywołuje całą masę skojarzeń. Najczęściej wykorzystywany w sytuacjach, które wymagają od odbiorcy natychmiastowego działania (promocje, wyprzedaże, rabaty, gratisy).

czerwony agito

źródło: https://www.agito.pl/

czerwony rtv

źródło: https://www.euro.com.pl/

Żółty: nie tylko sklepy z zabawkami

Żółty jest barwą wywołującą pozytywne uczucia, kojarzącą się z beztroską, wesołością i szczęściem. Szeroko wykorzystywany w logo marek produkujących artykuły dla dzieci. Jak wykazują wyniki badań, pobudza system nerwowy i rozluźnia nas, co w efekcie powoduje... podejmowanie pochopnych decyzji.

żółty mcdonalds

Zielona siła marki.

Symbolika zielonego jest powszechnie znana: spokój, harmonia, ale i naturalność, świeżość, lekkość. Uspokaja i daje poczucie bezpieczeństwa, relaksuje, dlatego najczęściej towarzyszy produktom, których zakup jest uwarunkowany wzbudzeniem zaufania. Na zielono reklamuje się leki, suplementy diet, kosmetyki czy żywność naturalną: wszystko, co konsument powinien skorelować z dobrym zdrowiem i ochroną środowiska naturalnego. O marketingowej świadomości siły zielonej symboliki świadczy fakt, iż dominuje on w logo koncernu BP oraz usiłującej pozbyć się negatywnych skojarzeń marki McDonald's.

zielony bp

Promocje w restauracjach na pomarańczowo

Połączenie energii czerwonego i beztroski żółtego: z tego nie mogło wyjść nic dobrego :-) Pomarańczowy wiąże się z młodością, witalnością i radością, sprawdza się w promocji produktów skierowanych do młodych, aktywnych ludzi. Należy jednak używać go ostrożnie, gdyż zbyt ciemny wywołuje podejrzliwość, zbyt jasny natomiast agresję. Co ciekawe, kolor ten silnie stymuluje apetyt, jednocześnie pobudzając trawienie. Często wykorzystują go więc restauracje fotografując gotowe dania.

pomaranczowy foodpanda
źródło: https://www.foodpanda.pl/

Sklepy z elektroniką w kolorze blue

Niebo, woda, czystość, pewność, lojalność, mądrość: oto symbolika tego koloru. Nie dziwi więc, że niebieski pojawia się wszędzie tam, gdzie reklamodawca pragnie wzbudzić zaufanie i kreować produkt stworzony w oparciu o trwałe nowoczesne technologie. Nieprzypadkowo przecież w Chinach kolor ten symbolizuje nieśmiertelność!

Kolor kontra target

Jeśli uważasz, że psychologia koloru nie ma większego zastosowania w Twoim przypadku, być może zwyczajnie nie należysz do grupy docelowej, do której skierowany jest kolorowy komunikat :-) Według Kiss Metric zastosowanie odpowiednich barw w odpowiedniej sytuacji marketingowej skutkuje nie tylko wzbudzeniem skojarzeń, ale nawet... zmianą zachowań konsumenckich. Jak więc prawidłowo wiązać kolor z branżą i targetem? Kiss Metric przedstawili to na poniższym schemacie:

kiss metric

źródło: https://blog.kissmetrics.com/color-psychology/?wide=1

Zielone promocje są najlepsze

Na naszym blogu wszystkie promocje mają kolor zielony - od koloru naszego godeallowego potworka oczywiście :) Poniżej znajdziecie przykłady okazji, które na pewno wzbudzą Wasze zainteresowanie - i zapewne jest to zasługa marketingowców, jednak czy powinniśmy się tym przjemować, skoro skorzystanie z nich oznacza dla nas realne korzyści? Chyba niekoniecznie ;)

 

Polub nas naFacebookui bądź na bieżąco z najlepszymi promocjami

facebook.com/GdziePromocja

close