logo

Prawa konsumenta w sieci: co się zmieni w 2014 roku?

14kwi 2014

Kategoria: Porady i analizy | Autor: Anna Spychalska

0

13 czerwca 2014 roku zaczną obowiązywać przepisy unijnej dyrektywy, które regulują i ujednolicają zasady handlu w Internecie. Nowe prawo daje więcej uprawnień konsumentom kupującym w Sieci, niż tym, którzy wybierają zakupy w sklepie stacjonarnym. Jakie kwestie ulegną zmianie?

Zmiany, zmiany, zmiany

Głównym zadaniem nowej dyrektywy unijnej jest przede wszystkim ujednolicenie zasad dotyczących e-handlu w państwach członkowskich. Obecnie przepisy Wspólnoty Europejskiej są niejednoznaczne i pozwalają poszczegółnym krajom na samodzielne decydowanie np. o terminie zwrotu zakupionego towaru. W Polsce czas ten wynosi 10 dni, jednak już w połowie czerwca ulegnie wydłużeniu do 14 dni. Dobrą wiadomością dla konsumentów jest także fakt, iż czas ten będzie naliczany nie od momentu zawarcia umowy, a od dnia dostarczenia towaru. Nowe przepisy nakładają także dodatkowe obowiązki na właścicieli sklepów internetowych. Będą oni zobowiązani do informowania klientów o przysługujących im prawach. Wśród podstawowych informacji, jaką e-sklepy będą musiały przekazać konsumentom, jest fakt ponoszenia przez nich kosztów w przypadku zwrotu towaru. Jeżeli wymóg ten nie zostanie spełniony, wówczas w przypadku zwrotu towaru sklep internetowy ponosi jego koszty. Ustawa stanowi także, że za uszkodzenie towaru podczas transportu odpowiada sprzedający.

Nie tylko prawa

Unijna dyrektywa to nie tylko same obciążenia dla e-sklepów. To także nowa prawa dla właścieli internetowych biznesów. Jednym z nich jest weryfikacja zwracanego towaru i możliwość wstrzymania się z płatnością. Oznacza to, że w sytuacji, gdy klient zdecyduje się na odstąpienie od umowy (czyli zwrot towaru), sprzedający może wstrzymać się z wypłatą pieniędzy do czasu sprawdzenia i oceny, czy zwracany towar nie uległ zniszczeniu lub nie stracił na wartości.

Poinformujemy Cię

Na naszym blogu niejednokrotnie poruszaliśmy kwestię praw i obowiązków osób robiących zakupy przez Internet. W zesżłym roku z chęcią włączyliśmy się do akcji UOKiKu, który promował swój nowy portal informacyjny, gdzie każdy Internauta znajdzie odpowiedzi na nurtujące go pytania w kwestii nabywania towarów i usług przez Internet. Masz problem, na który nie znalazłeś odpowiedzi? GoDeallowy zespół specjalistów od zakupów w Sieci z chęcią rozwieje wszystkie Twoje wątpliwości - wystarczy zostawić komentarz. A jeżeli jesteś zbyt nieśmiały, by zapytać wprost, zawsze możesz przejrzeć naszego bloga, na którym z pewnością znajdziesz odpowiedź na swoje pytanie;)

Polub nas naFacebookui bądź na bieżąco z najlepszymi promocjami

facebook.com/GdziePromocja

close