logo

Nietrafiony prezent? Masz prawo do zwrotu towaru!

30gru 2013

Kategoria: Porady i analizy | Autor: Monika Maczkowska

0

Nie zawsze - mimo najszczerszych chęci - udaje nam się idealnie trafić w gusta/rozmiar/potrzeby osoby, którą obdarowujemy prezentami. Jeśli zakupu dokonaliśmy w Internecie, mamy dwa wyjścia: pogodzić się ze stratą pieniędzy bądź zwrócić towar sprzedawcy. Co należy wiedzieć, by prawidłowo dokonać zwrotu? Znaleźliśmy kilka niezwykle przydatnych informacji na portalu ezakupy.uokik.gov.pl i podajemy Wam je w skondensowanej formie!

Jakie mam obowiązki odstępując od umowy na odległość?

Przede wszystkim musisz pamiętać o złożeniu na ręce sprzedawcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy, na podstawie której nabyłeś produkt. Masz na to 10 dni (liczone od dnia dostarczenia towaru). W oświadczeniu nie musisz podawać przyczyny odstąpienia. Na zwrot towaru masz 14 dni od dnia odstąpienia od umowy (musisz oddać produkt w stanie niezmienionym). Sprzedawca nie ma prawa narzucać własnych ograniczeń w tej kwestii (np. ustalać że przyjmowane są jedynie zwroty osobiste, a paczki pocztowe nie będą odbierane).

W jakich sytuacjach nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy?

Nie możesz odstąpić od umowy w wypadku:

1) świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem 10-dniowego terminu do odstąpienia;
2) umów dotyczących zakupu nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych, jeżeli konsument usunął z nabytych artykułów oryginalne opakowanie;
3) umów związanych ze świadczeniami, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym;
4) świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą;
5) świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu;
6) dostarczania prasy;
7) usług w zakresie gier hazardowych.

Warto także pamiętać, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy przepisów o umowach zawartych na odległość nie stosuje się do sprzedaży z licytacji.

ezakupy

Czy muszę odesłać towar w oryginalnym opakowaniu?

Sklep internetowy nie może uzależniać odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość od zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu. Jest wskazane, aby w miarę możliwości zwracany produkt był zapakowany w oryginalne pudełko, lecz przepisy mówią, że towar powinien zostać zwrócony w stanie niezmienionym. Wyjątek stanowią nagrania audialne i wizualne oraz zapisane na informatycznych nośnikach danych: te w przypadku zwrotu powinny być oryginalnie opakowane.

Odebrałem osobiście towar zakupiony w Internecie. Czy nadal przysługuje mi prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni?

Odbiór osobisty zakupionego towaru nie powoduje utraty przez konsumenta prawa do odstąpienia od umowy na odległość w ciągu 10 dni.

oryginalne opakowanie

 

Nie mam paragonu. Czy zwrot powinien zostać przyjęty?

Paragon nie jest jedynym dowodem zakupu towaru na odległość, a przedsiębiorca określone informacje dotyczące transakcji musi potwierdzić pisemnie (art. 9 ust. 3 ww. ustawy). Jednocześnie należy podkreślić, że w razie ewentualnego sporu sądowego okoliczności zawarcia umowy na odległość, terminu jej zawarcia, otrzymania towaru itp. mogą być przez konsumenta wykazywane za pomocą każdego prawnie dozwolonego środka, w tym za pomocą zeznań świadków lub zeznań stron.

Czy mogę zwrócić zakupione przez Internet bilety do kina lub inne wydarzenia?

Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie dotyczy usług zakwaterowania, transportu, rozrywek oraz gastronomii. Oznacza to, że konsumentom nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy na odległość, na podstawie której nabyto bilety do kina lub na inne wydarzenia rozrywkowe.

zakupy w internecie

 

Źródło: portal ezakupy.uokik.gov.pl

Polub nas naFacebookui bądź na bieżąco z najlepszymi promocjami

facebook.com/GdziePromocja

close