logo

Jakie prawa mają konsumenci?

29paź 2013

Kategoria: Porady i analizy | Autor: Marysia Junak

0

Warto znać przynajmniej podstawowe kwestie związane np. z reklamowaniem towarów i ich zwrotem.

Bardzo często szukając okazji kupujemy towary w sklepach internetowych lub w ramach tak zwanej sprzedaży bezpośredniej. Jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, jakie mamy przywileje i do czego zobowiązany jest sprzedawca.

Sprzedaż bezpośrednia

Jeżeli kupujemy towar w ramach sprzedaży bezpośredniej niezależnie od tego czy ma to miejsce u nas w domu, czy też np. na prezentacji w markecie to sprzedający powinien okazać nam takie dokumenty jak swój dokument tożsamości, potwierdzenie prowadzenia działalności jak również udostępnić formularz odstąpienia od umowy oraz powinien przedstawić nam warunki zakupu, ewentualnej reklamacji czy zwrotu. Takie procedury maja na celu ochronić osoby, które pod wpływem chwilowego impulsu, czy presji sprzedającego zakupiły oferowany przez niego towar. Sprzedający powinien też przedstawić upoważnienie do zawierania umów w imieniu przedsiębiorcy poza siedzibą firmy.

Ważne jest to, że jeżeli kupujemy towar w ramach sprzedaży bezpośredniej poza siedzibą firmy to przysługuje nam termin 10 dni do zwrotu towaru bez podania przyczyny. To sprzedający ma obowiązek poinformować o tym klienta jeszcze przed zawarciem umowy i udostępnić mu formularz zwrotu – odstąpienia od umowy. Jeżeli nie zostaliśmy o tym poinformowani i nie otrzymaliśmy formularza czas taki wydłuża się do trzech miesięcy. Odstąpienie tyczy się także umowy kredytowej, jeżeli takowa była brana na zakup towaru. Pamiętać jednak trzeba, że oddawany towar wysyła się na własny koszt. Zawsze przed zakupem należy też dokładnie przeczytać umowę.

Zakupy w sieci

Również wiele osób, które kupują w sieci nie zna swoich praw. Kupując zarówno w sklepach internetowych czy na serwisach aukcyjnych należy zwrócić uwagę na to, czy sprzedający na swojej stronie w czytelny sposób informuje o warunkach sprzedaży, zasadach na jakich przyjmowane są reklamacje i przyjmowane zwroty towaru.

Ważne jest to, że w przypadku zakupów przez Internet mamy 14 dni na odstąpienie od umowy bez konieczności podawania przyczyny zwrotu. Pamiętać też trzeba, że sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji do rozpatrzenia i ma on na jej rozpatrzenie również 14 dni.

Polub nas naFacebookui bądź na bieżąco z najlepszymi promocjami

facebook.com/GdziePromocja

close