logo

Część III - Kierunki rozwoju zakupów grupowych

07lis 2011

Kategoria: Porady i analizy | Autor:

0

Tym razem prezentujemy już ostatnią część serii materiałów od Moniki. Zachęcamy do zapoznania się z możliwymi ścieżkami rozwoju zakupów grupowych!

Kierunki rozwoju zakupów grupowych

Jak pokazuje krótka historia zakupów grupowych są one dynamicznym zjawiskiem i mimo, że funkcjonują od 2008 roku, to zaszło już wiele zmian w zakresie ich działalności. Znając mechanizm działania serwisów zakupów grupowych, zachowania klientów, a także podejście lokalnych przedsiębiorców warto zastanowić się jaka będzie przyszłość tego typu działań. Można wskazać kilka ogólnych trendów, które mogą wyznaczyć kierunki rozwoju zakupów grupowych bądź ich pochodnych.

1) Nowe podmioty na rynku

Można spodziewać się, że mimo sporej konkurencji na rynku zakupów grupowych wciąż będą pojawiać się nowe podmioty pragnące wykorzystać analizowany model biznesu. Pokaźna lista funkcjonujących obecnie serwisów wciąż się zmienia, niektóre podmioty kończą swoją działalność, ale na rynku wciąż będą pojawiać się nowe, które będą chciały wykorzystać posiadane zasoby i zarobić na sprzedaży grupowej. Potwierdza to uruchomiony niedawno serwis okazje.rp.pl. Pojawianie się na rynku nowych graczy świadczy o tym, że rynek nie jest jeszcze nasycony i należy spodziewać się kolejnych zmian.

2) Spadek marży

Wspomniana powyżej rosnąca konkurencja będzie wymuszać na podmiotach obniżanie ceny zgodnie z prawem ekonomii. Nowe podmioty pojawiające się na rynku będą próbować przyciągnąć do siebie klientów niższą marżą, wymuszając podobne działania na konkurencji. Warto w tym miejscu wspomnieć o serwisie Citeam, który wchodząc na rynek znacznie później niż liderzy wyróżniał się niską 10% marżą. Wzrost konkurencji to także większy nacisk na jakość oferowanych usług. Wśród przedsiębiorców korzystających z usług zakupów grupowych panuje przekonanie, że Groupon jest najbardziej rygorystycznym portalem. Oferuje on najgorsze warunki współpracy i jest kłopotliwy we współpracy. Rosnąca konkurencja może się także przyczynić do weryfikacji takich zachowań.

3) Specjalizacja

Rynek zakupów grupowych zdominowany jest przez największe serwisy zakupów grupowych. Nie jest to jednak przeszkodą dla nowych podmiotów chcących działać w tym obszarze. Alternatywą dla działań masowych jest specjalizacja, która może być rozwijana na różnych płaszczyznach. Zakupy grupowe mają charakter lokalny jednak nie wszystkie serwisy są w stanie prezentować oferty ze średnich bądź małych miast. Takie rozwiązanie można skutecznie wykorzystać, należy jednak pamiętać, że nawet działając lokalnie trzeba znaleźć grupę entuzjastów danej oferty. Kolejnym aspektem specjalizacji, o którym już wspominano w opracowaniu jest prezentowanie ofert dotyczących danej branży. Wielość ofert dostępnych codziennie na różnych serwisach sprawia, że czasem trudno odnaleźć najbardziej interesującą. Wyspecjalizowane serwisy mogą osiągnąć przewagę dzięki odpowiedniej selekcji.

4) Dominacja przedsiębiorstw ze stabilną pozycją finansową i działających w różnych sektorach

Tendencja ta doskonale widoczna jest na polskim rynku. W ostatnim czasie obserwujemy duże zainteresowanie rynkiem zakupów grupowych wśród wydawnictw czy grup mediowych. Dostępne są serwisy takie jak:

  • Okazje.rp.pl wydawnictwa Presspublika
  • KlubOkazji.pl Ringier Axel Springer Polska
  • HappyDay.pl należący do Agory
  • SweetDeal.pl będący w rękach Mediów Regionalnych.

Warto także wspomnieć o portalu takim jak Citeam należącym do Grupy Allegro, który był jednym z bardziej spektakularnych wejść na rynek w 2011 roku. Wspomniane podmioty posiadają kapitał, który mogą inwestować w nowe formy działalności ponadto posiadają bazy czytelników, których chcą angażować w zakupy grupowe. Można się spodziewać, że przywołane serwisy mogą zdominować mniejsze, które mimo, że powstały już jakiś czas temu nie mają tylu środków na reklamę i tym samym ich pozycja rynkowa jest znacznie słabsza.

Kolejnym rysującym się trendem związanym z rozwojem zakupów grupowych jest zainteresowanie giełdą wśród właścicieli serwisów zakupów grupowych. Najgłośniej mówi się o pierwszej ofercie publicznej amerykańskiego Groupona, który już od kilku miesięcy zapowiada emisje swoich akcji. Polskie serwisy na razie nie zapowiedziały podobnych działań, ale wśród podmiotów będących właścicielami takich biznesów pojawiają się spółki akcyjne takie jak na przykład notowana na rynku New Connect spółka IN POINT S.A., posiadająca fezi.pl. Takie działania pokazują, że podmioty działające na rynku zakupów grupowych planują dalszy rozwój i poszukują środków na finansowanie ekspansji.

5) Konsolidacja i ekspansja zagraniczna

Duża konkurencja na rynku zakupów grupowych, a tym samym duża ilość małych podmiotów może sprzyjać konsolidacji. Serwisy, które chcą rozszerzać swoją działalność poza obszar jednego kraju także poszukują sposobów na skuteczne wejście na nowe rynki. Potwierdzeniem atrakcyjności takiego rozwiązania jest wejście do polski Groupona, który najpierw przejął niemiecki serwis CityDeal. Na polskim rynku mówi się o sprzedaży Grupera, który jest najlepiej funkcjonującym polskim serwisem. Właściciele wspomnianego portalu wspominają o zagranicznych inwestorach, którzy mogliby umożliwić ekspansję polskiego serwisu poza granice Polski. Kolejnym potwierdzeniem tego trendu jest ostatnia transakcja dokonana przez Google. Google, który posiada swój serwis zakupów grupowych pod nazwą Google Offers kupił niemiecki podmiot DailyDeal. Być może jeden z liderów branży internetowej nadal będzie walczył o udziały w runku zakupów grupowych. Na początku sierpnia 2011 Google przejął także agregator zakupów grupowych Dealmap, serwis odwiedzany miesięcznie prze ok. 85 mln osób. Przywołane przykłady pokazują, że na analizowanym rynku będą zachodzić zmiany podmiotowe jak i przestrzenne, które mogą zmieniać strukturę i zakres oddziaływania poszczególnych przedsiębiorstw z tej branży.

6) Podmioty pochodne

Każdy nowy model biznesu z czasem staje się coraz bardziej popularny. Oprócz tego jego działalność determinuje powstawanie innych podmiotów powiązanych lub wspierających funkcjonowanie innowacyjnego przedsięwzięcia. Podobnie jest w przypadku zakupów grupowych. Jednymi z najpopularniejszych rozwiązań tego typu są agregatory zakupów grupowych, które ułatwiają konsumentom wyszukiwanie najbardziej atrakcyjnych ofert. Rynek ten mocno rozwija się zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Polsce. W oparciu o model zakupów grupowych powstają serwisy działające na podobnych zasadach, ale wprowadzające własne innowacje. Możliwe, że z czasem pojawi się nowy, ewolucyjny bądź rewolucyjny model biznesu wywodzący się z zakupów grupowych.

7) Rynek wtórny

Kolejną ciekawą płaszczyzną rozwoju zakupów grupowych jest rynek wtórny. Jak pokazywały przywołane wcześniej badania pewna część kuponów pozostaje niewykorzystana. Może wynikać to z roztargnienia konsumentów, braku czasu, bądź nieprzemyślanej decyzji. Na skutek tego mogą powstawać serwisy umożliwiające odsprzedawanie kuponów rabatowych. W Stanach Zjednoczonych jednym z takich serwisów jest dealsgoround.com. W Polsce dotychczas nie uruchomiono takiego serwisu, lecz wraz z rozwojem całego rynku zakupów grupowych można spodziewać się powstawania podmiotów tego typu.

8) Mobilność/geolokalizacja

Wśród przemian zachodzących w zakresie zakupów grupowych warto zwrócić uwagę na rosnące znaczenie mobilności. Pojawiające się nowe urządzenia umożliwiające korzystanie z Internetu w każdym miejscu i w każdej chwili są także szansą dla serwisów zakupów grupowych. Umożliwienie korzystania z serwisów zakupów grupowych za pośrednictwem smart fonów daje użytkownikom więcej możliwości. Jak już wspominano obecnie tylko Groupon oferuje taką możliwość. Należy się jednak spodziewać, że za liderem podążą także następni gracze. Wygodnym rozwiązaniem dla konsumentów jest także dążenie do elektronicznych kuponów, które będą dostępne w każdej chwili (np. w telefonie komórkowym). Zbieranie papierowych wydruków może być uciążliwe zarówno dla użytkowników zakupów grupowych jak i dla przedsiębiorstw promujących swoje oferty. Kolejnym możliwym kierunkiem rozwoju zakupów grupowych jest połączenie ich z geolokalizacją, która umożliwi poszukiwanie promocji w pobliżu aktualnego miejsca przebywania konsumenta. Dzięki wykorzystaniu urządzeń mobilnych i wspomnianej geolokalizacji idąc ulicą można sprawdzić jakie oferty prezentują najbliższe przedsiębiorstwa. Brak papierowych kuponów i możliwość natychmiastowego skorzystania z rabatu zapewni użytkownikom pełną swobodę.

9) Wsparcie dla przedsiębiorców

Kolejną perspektywą rozwoju zakupów grupowych może być rozbudowanie tego mechanizmu o dodatkowe wsparcie dla lokalnych przedsiębiorców. Sprzedaż kuponów ma wypromować dany biznes. Ponadto poszukuje się coraz bardziej skutecznych metod weryfikacji voucherów zniżkowych. Być może serwisy zakupów grupowych mogą iść nieco dalej i dostarczać małym przedsiębiorstwom także skuteczne rozwiązania z zakresu zaopatrzenia logistyki czy finansów. Kluczowa kwestią będzie tu takie dopracowanie modelu serwisu zakupów grupowych, aby każda z dodatkowych aktywności zapewniała dodatkowe dochody.

10) Bańka zakupów grupowych

Intensywny rozwój rynku zakupów grupowych sprawia, że pojawia się coraz więcej pytań o przyszłość tego typu działalności i przetrwanie wszystkich serwisów oferujących kupony promocyjne. Coraz więcej osób wątpi w długą przyszłość wspomnianych przedsięwzięć. Tak szybko rozwijający się rynek może zostać przepełniony i serwisy mogą zacząć przynosić straty. Należy się także zastanowić nad zainteresowaniem lokalnych przedsiębiorstw ofertą zakupów grupowych. Pomimo iż większość podmiotów wyraża chęć ponownego skorzystania z takiej formy promocji, to nie będą oni tego praktykować w nieskończoność. Ostatnim z czynników, który może przyczynić się do spadku popularności zakupów grupowych jest aprobata konsumentów. Taka forma kupowania jest dla użytkowników także formą rozrywki i jak każda zabawa może przestać być atrakcyjna.

Ta krótka analiza pokazuje, że przyszłość zakupów grupowych w dużej mierze zależy od tego, w jakim kierunku będą zmierzać działania podejmowane przez właścicieli serwisów. Zakupy grupowe w najbardziej podstawowej formie mogą przestać być atrakcyjne i tym samym nie przynosić tak dużych dochodów. Należy rozważyć różne ścieżki rozwoju i poszukiwać tej najbardziej właściwej, która pozwoli na generowanie zysków i będzie ciekawa jednocześnie dla konsumentów i przedsiębiorców. Rozwój technologii i wzrastające wymagania konsumentów wymuszają nieustanne wprowadzania nowych rozwiązań, które mogą przyczynić się do wykształcenia się nowego lepszego modelu biznesowego.

Autorem tekstu jest Monika Wiśniewska.

Polub nas naFacebookui bądź na bieżąco z najlepszymi promocjami

facebook.com/GdziePromocja

close