logo

Część I - Rozwój i znaczenie rynku zakupów grupowych w Polsce

20paź 2011

Kategoria: Porady i analizy | Autor:

0

Użytkownicy tworzą bloga GoDealla! Dziś rozpoczynamy serię materiałów przesłanych przez naszą czytelniczkę, Monikę Wiśniewską, która obroniła pracę magisterską pt. „Internetowy serwis zakupów grupowych jako narzędzie promocji przedsiębiorstw.” Chcemy się z Wami podzielić kilkoma ciekawymi tekstami. Zaczynamy od historii, rozwoju i znaczenia rynku zakupów grupowych w Polsce.

Rozwój i znacznie rynku zakupów grupowych w Polsce.

Rynek zakupów grupowych jest stosunkowo młodym rynkiem, jednak jego dynamiczny rozwój sprawia, że wzbudza on zainteresowanie nie tylko wśród konsumentów czy przedsiębiorców, ale coraz częściej także wśród inwestorów. Historię zakupów grupowych rozpoczął 27-letni Amerykanin Andrew Mason, który stworzył blog, na którym codziennie polecał inną lokalną usługę ze zniżką. Z czasem jego strona cieszyła się tak dużym zainteresowaniem, że rozwinęła się do samodzielnego biznesu i tak w 2008 roku powstał serwis groupon.com. Obecnie Groupon prezentuje swoją ofertę w ponad 40 państwach świata i uważany jest za lidera tej branży. Warto także wspomnieć, że Groupon ma setki konkurentów na całym świecie, którzy w wielu przypadkach są kopią amerykańskiego serwisu.

Zakupy grupowe w Polsce pojawiły się za sprawą serwisu gruper.pl, który rozpoczął swoją działalność 17 kwietnia 2010 roku. Został on założony przez Marka Borzestowskiego (założyciela Wirtualnej Polski), Tomasza Dalacha (Ocean Capital Management), Piotra Majcherkiewicza (ówczesnego prezesa giełdowej Woli Info) oraz Annę Mikołajczyk. Marek Borzestowski już w latach 90-tych próbował uruchomić na platformie Wirtualnej Polski sprzedaż grupową. Zbyt mała świadomość i zaufanie internautów do transakcji internetowych w tamtym okresie nie pozwoliła rozwinąć tej formy sprzedaży. Po kilkunastu latach, gdy okazało się, że ten model biznesu sprawnie działa na świecie stworzono gruper.pl. Gruper był pierwszym serwisem na polskim rynku, jednak nie jedynym. Już 21 kwietnia na rynku pojawił się kolejny, był to citydeal.pl, który w maju został wykupiony przez amerykańskiego potentata groupon.com i do dziś funkcjonuje na polskim rynku pod tą nazwą. CityDeal był niemieckim serwisem, który rozszerzał swoją działalność i wszedł na polski rynek. Historia Groupon w Polsce sięga jednak jeszcze dalej. Kilku Polaków (kolegów ze studiów) na początku 2010 roku przygotowywało się do uruchomienia polskiego serwisu zakupów grupowych pod nazwą CrocoDeal, ich działania zbiegły się z poszukiwaniem przez CityDeal możliwości wejścia na polski rynek. Negocjacje doprowadziły do przejęcia zespołu CrocoDeal i zatrudnienia go przy uruchomieniu polskiej wersji CityDeal. W ten sposób w Polsce dostępne były oferty prezentowane przez dwa podmioty: gruper.pl i groupon.pl. Po niedługim czasie szybko zaczęły powstawać kolejne serwisy takie jak: FastDeal, OKazik, MyDeal czy Cuppon, będące klonami istniejących platform. Sposób funkcjonowania poszczególnych serwisów jest bardzo podobny. Takie same są zasady współpracy, nawet szata graficzna nawiązuje do kreacji Groupon’a. Obecnie na polskim rynku zanotowano 72 serwisy zakupów grupowych. Nie wszystkie portale odnoszą duży sukces, aczkolwiek można wyróżnić kilku liderów, którzy w przyszłości prawdopodobnie zdominują rynek i wyeliminują słabszą konkurencję. Dokładna analiza struktury podmiotowej polskiego rynku zakupów grupowych zostanie zaprezentowana w dalszej części opracowania.

Dominującą pozycję na polskim rynku zakupów grupowych zajmuje Groupon sp. z o.o. ze swoim portalem groupon.pl. Posiada ona około 76% udziałów w rynku. Na drugim miejscu plasuje się polski serwis gruper.pl, który jako jedyny podaje swoje przychody osiągnięte w 2010 roku (4 mln zł) i posiada około 14% rynku. Dwóch kolejnych graczy: spółka MyDeal i DGA FastDeal posiadają po 4-5% rynku. Reszta rynku przypada spółce Cuppon i Buy Together Polska (serwis okazik.pl), przychody tych spółek szacowane są na poziomie ok. 100 tys. zł. Rynek zakupów grupowych wciąż dynamicznie się rozwija, co utrudnia zaprezentowanie jednoznacznej analizy tego zjawiska. Potwierdzeniem tego jest rosnąca liczba użytkowników tego typu serwisów. Jak pokazują badania Megapanel PBI/Gemius, dotyczące oglądalności witryn internetowych, serwis CityDeal (potem groupon.pl) już w maju 2010, czyli w drugim miesiącu działalności rejestrował prawie 1,2 mln użytkowników (tzw. real users, czyli unikalnych osób, które przynajmniej raz w miesiącu dokonały odsłony strony w Internecie). W październiku groupon.pl rejestrował już prawie 2,4 mln użytkowników, drugi pod tym względem gruper.pl odwiedziło blisko 800 tys. osób. Od października w zestawieniu Megapanel pojawiły się także pozostałe serwisy takie jak: OKazik, MyDeal czy FastDeal. Wśród nich najwyższą pozycję zajmował MyDeal z 247 tys. użytkowników.

Wykres 1. Udziały w rynku zakupów grupowych sześciu największych graczy na podstawie szacunkowych przychodów za 2010 rok.Udziały w rynku zakupów grupowych sześciu największych graczy na podstawie szacunkowych przychodów za 2010 rok.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportu Internet Standard, Internet 2k11, s. 7 https://www.internetstandard.pl/news/373469/Internet.Standard.prezentuje.raport.Internet.2K11.html (10.08.2011)

Duży potencjał rynku sprawia, że coraz to nowe przedsiębiorstwa interesują się zakupami grupowymi. Podmioty działające w innych sektorach e-commerce dostrzegają zalety prowadzenia tego typu działalności i wykorzystują posiadane zasoby do stworzenia własnego serwisu. W celu zaprezentowania obecnej ilości użytkowników, korzystających z zakupów grupowych należy wspomnieć, o tym co wydarzyło się na polskim rynku zakupów grupowych od początku 2011 roku. Dużym wydarzeniem było uruchomienie przez Grupę Allegro w lutym 2011 serwisu citeam.pl. Mimo wejścia na rynek prawie rok po Gruperze czy Grouponie serwis ten osiągnął już bardzo wysoką pozycję. Przedstawiciele citeam.pl twierdzą, że platforma będzie chciała powalczyć o pozycję lidera w tym sektorze. W kwietniu 2011, czyli dwa miesiące po wejściu na rynek Citeam zarejestrował nieco ponad 1,3 mln real users, co uplasowało go na drugiej pozycji pod względem liczby użytkowników. Dzięki doświadczeniu Grupy Allegro na rynku e-commerce i licznej grupie zaufanych użytkowników, Citeam prześcignął Grupera, który był pierwszym serwisem na polskim rynku. Tu pojawia się pytanie, co decyduje o sile i pozycji serwisu zakupów grupowych na rynku. Atakowany Gruper podkreśla, że najistotniejszym kryterium oceny serwisu zakupów grupowych powinny być obroty i zyski. Przedstawiciele tej platformy podkreślają, że ilość i wielkość zawieranych transakcji jest znacznie bardziej istotna niż sam ruch na stronie. Pomimo być może uzasadnionej słuszności tych poglądów trudno jest przeprowadzić taką analizę, ponieważ spółki będące właścicielami serwisów nie publikują takich informacji. Nie tylko Grupa Allegro dostrzegła potencjał zakupów grupowych. Na rynku pojawiły się także serwisy: SweetDeal (Media Regionalne), HappyDay.pl (Agora S.A.), Fezi.pl (spółka In Point, właściciel serwisu Podbij.pl), ruszaj.pl (Grupa o2), okazje.eholiday.pl (serwis eholiday.pl), okazje.rp.pl (Presspublica). Do uruchomienia ZumiDeal.pl przymierza się także Onet. Takie działania podejmowane przez mniejszych i większych graczy rynkowych potwierdzają siłę zakupów grupowych i potencjał dochodowy jaki ze sobą niosą. Warto dodać, że po sukcesach Groupona swoją działalność w sektorze zakupów grupowych rozpoczął Facebook, który uruchomił Facebook Places, a także Google, który udostępnił internautom oferty w ramach Google Offers. Te aplikacje jak na razie nie są dostępne na polskim rynku.

Podsumowując, na rynku zakupów grupowych wciąż zachodzą liczne zmiany dotyczące podmiotów na nim operujących jak i samych użytkowników. Ostatnie badania oglądalności witryn internetowych (maj 2011) podają, że cztery największe serwisy zakupów grupowych gromadzą ponad 8,3 mln użytkowników. Prawdopodobnie część z nich korzysta ze wszystkich wymienionych serwisów, ale mimo wszystko skala tego zjawiska wydaje się być bardzo duża. Warto wspomnieć, że ta ilość dotyczy tylko czterech największych graczy, a na rynku jest jeszcze sporo mniejszych serwisów.

Tabela 1. Liczba użytkowników serwisów zakupów grupowych w maju 2011

Liczba użytkowników serwisów zakupów grupowych w maju 2011.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie Megapanel PBI/Gemius za maj 2011r, https://www.gemius.pl/pl/aktualnosci/2011-07-22/0101 (11.08.2011)

Oprócz ilościowego wzrostu analizowanego rynku pojawiają się także zmiany jakościowe dotyczące funkcjonowania serwisów. Głównym kierunkiem rozwoju jest poszerzanie oferty. Serwisy zwiększają zasięg oddziaływania, na stronach internetowych zakupów grupowych pojawiają się oferty dla coraz większej liczby miast. Każdy serwis, który wchodzi na rynek zaczyna od prezentowania ofert dla kilku, zazwyczaj największych aglomeracji. W miarę zdobywania doświadczenia i powiększania zespołu oferta rozszerzana jest na kolejne lokalizacje. Z drugiej strony poszerzanie oferty dotyczy także rodzaju usług oferowanych po promocyjnej cenie. Początkowo serwisy takie jak Groupon czy Gruper prezentowały po jednej ofercie dziennie dla danego miasta. W miarę upływu czasu zaczęto prezentować po dwie oferty. Obecnie każdy z większych serwisów prezentuje dziennie po kilka różnych ofert dedykowanych danej lokalizacji. Ciekawe rozwiązanie zastosował Groupon.pl. W celu ułatwienia mieszkańcom Warszawy znalezienia oferty dostępnej w interesującej ich okolicy, Warszawa została podzielona na sześć obszarów. W tych sześciu kategoriach można szukać interesujących kuponów. Podział zastosowany przez Groupon.pl prezentuje rysunek 1.

Rysunek 1. Oferta groupon.pl dostępna w sześciu obszarach Warszawy

Oferta groupon.pl dostępna w sześciu obszarach Warszawy.

Źródło: https://www.groupon.pl/oferty/warszawa (11.08.2011)

Jeżeli przeanalizujemy rodzaje ofert pojawiających się codziennie w serwisach to cały czas dominują usługi z zakresu zdrowia i urody, rozrywki, gastronomii. W miarę rozwoju całego rynku, serwisy poszukują coraz to nowych i bardziej atrakcyjnych dla konsumenta propozycji. Obecnie obserwujemy coraz więcej kuponów na zakupy w sklepach internetowych. Dotyczą one bardzo różnorodnych produktów od biżuterii, obuwia czy odzieży po dodatki do wyposażenia wnętrz. Istotne jest także to, że takie oferty są dostępne dla użytkowników z całej Polski, co wydaje się szczególnie atrakcyjne dla przedsiębiorstw, których ta oferta dotyczy. Jest to także dobre rozwiązanie dla samych serwisów ponieważ większy zasięg oferty to możliwość sprzedaży większej ilości kuponów, a to oznacza większy dochód. Rozwój tego rodzaju ofert zaowocował pojawieniem się na serwisach dodatkowej zakładki „Cała Polska”. Groupon zamieszcza oferty dotyczące zakupów internetowych pod hasłem „Groupon Shopping”. Kolejnym trendem wpisującym się także w rozszerzanie dostępności i różnorodności ofert są vouchery na oferty turystyczne. Od początku 2011 roku obserwuje się bardzo intensywny rozwój tej dziedziny zakupów grupowych. Początkowo oferty dotyczyły głównie weekendowych pobytów w hotelach czy innych obiektach. Obecnie zakupy grupowe oferują wakacje w Polsce jak i za granicą. Za pół ceny można spędzić urlop nad polskim morzem czy w górach lub wybrać się do Dubaju czy na Dominikanę. Oferty turystyczne są bardzo dużym segmentem zakupów grupowych i prawdopodobnie nadal będą się rozwijać. Coraz częściej pojawiają się opinie, aby bardzo dokładnie sprawdzać warunki promocyjnych ofert turystycznych dostępnych w ramach zakupów grupowych.

Intensywna ekspansja zakupów grupowych sprawia, że na rynku e-commerce pojawiają się podmioty o działalności pochodnej do zakupów grupowych. Silną pozycję osiągają agregatory zakupów grupowych, które gromadzą najbardziej atrakcyjne oferty z różnych serwisów i pozwalają na przeglądanie wszystkich okazji w jednym miejscu. Ponadto powstają blogi czy fora, dotyczące zakupów grupowych. Zakupy grupowe wywarły duży wpływ na rynek e-commerce jak i na funkcjonowanie tradycyjnych przedsiębiorstw. Mimo pojawiających się krytycznych głosów dotyczących tej formy sprzedaży czy promocji, należy spodziewać się dalszego rozwoju tego rynku. Pojawia się jedynie pytanie w jakim kierunku ewoluować będzie ta forma działalności.

Autorem tekstu jest Monika Wiśniewska.

Polub nas naFacebookui bądź na bieżąco z najlepszymi promocjami

facebook.com/GdziePromocja

close